Een katholieke school
Op De Piramide werken we vanuit een katholieke achtergrond. We staan open voor iedereen, ongeacht de achtergrond of identiteit. Belangrijk vinden we het om elkaar te respecteren in wie we zijn. We verwachten dat kinderen en daarmee ook de ouders onze katholieke identiteit waarderen en respecteren. We willen dat graag laten zien in de dagelijkse omgang met elkaar. Een goede sfeer en een rustig klimaat waarin respect voor elkaar de leidraad is, vinden we belangrijke uitgangspunten die de basis vormen om met elkaar te leven en te leren.
In onze vieringen, die we met elkaar houden, zoals Kerstmis en Pasen, benadrukken we onze respectvolle omgang met elkaar, vanuit onze identiteit.
Pedagogisch klimaat
We vinden het van grote waarde dat kinderen zich veilig voelen op school. Immers een kind dat zich veilig voelt, komt tot leren en ontwikkelen. Als team geven we zoveel mogelijk aandacht aan het individuele kind. In de omgang met elkaar willen we de kinderen zoveel mogelijk respectvol en gelijkwaardig behandelen. Dat verwachten we ook van de kinderen t.o.v. elkaar. Binnen onze school hebben we met elkaar gedragsverwachtingen uitgesproken en opgeschreven. Deze "nieuwe" gedragsregels bespreken we met elkaar in lessen over gedrag. Deze lessen vallen onder "Positive Behaviour Support" (PBS). Dit is een lijn die we met elkaar in de school uitzetten om samen "gewenst gedrag" op positieve wijze aan te leren en aan elkaar te laten zien. In de school zijn deze gedragsverwachtingen (regels) zichtbaar.
In onze schoolgids kunt u meer hierover lezen. Ook volgt regelmatig informatie over "PBS" in de nieuwsbrief.
Missie
Onze missie luidt: "samen leren om te groeien"! Op basis van de onderstaande kernwaarden is deze missie geformuleerd.
Structuur: rust, regelmaat en veiligheid zijn de uitganspunten voor duidelijke afspraken en daarmee belangrijke voorwaarden voor een optimale ontwikkeling.
Veiligheid: we willen een respectvolle, veilige omgeving bieden waarin ieder zich veilig voelt en met plezier werkt en leert!
Samenwerken: professionele communicatie als team met elkaar en met de ouders is van belang om het beste uit het kind te halen.
Doelgericht ontwikkelen: wij werken aan een optimale en brede ontwikkeling van het kind.
Ons uitgangspunt is Handelings- en opbrengstgericht werken, waarbij we uitgaan van de onderwijsbehoeftes van het kind. Als voorbereiding op Passend Onderwijs, zijn wij hierin aan het "leren, om te groeien", opdat wij recht kunnen doen aan de ontwikkeling van het kind.
Visie
Visie op lesgeven
Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Belangrijke pedagogische noties zijn: zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, kritisch zijn, reflecterend vermogen en samenwerking. Gelet op de didactiek vinden we de volgende zaken van groot belang: interactief lesgeven; de leerlingen betrekken bij het onderwijs (actieve rol); onderwijs op maat geven: differentiëren; talenten kansen bieden gevarieerde werkvormen hanteren (variatie = motiverend); een kwaliteitsvolle (directe) instructie verzorgen; kinderen zelfstandig (samen) laten werken ; kritisch analyseren (onderwijsleerproces); eigenaarschap van het onderwijsleerproces vergroten; een duidelijke structuur is herkenbaar, waarbij de cyclus van handelingsgericht werken duidelijk verweven is in ons onderwijs t.b.v. alle kinderen.
Kinderen leren doordat ze nieuwsgierig zijn. De school biedt kinderen de mogelijkheid om kennis op diverse manieren te verwerven. De leraren geven instructie en kinderen mogen zich dat op verschillende manieren eigen maken. Dat kan zijn door lessen alleen te maken of met anderen samen. Kinderen die korte instructie nodig hebben, kunnen zelfstandig aan het werk. Voor de kinderen die meer instructie nodig hebben, wordt gebruik gemaakt van de verlengde instructie aan de instructietafel. Het leren kan bemoeilijkt worden door extra ondersteuningsbehoeften. Voor deze kinderen is een zorgstructuur opgezet. Er is sprake van een uitdagende rijke leeromgeving, waarin kinderen samenwerkend een centrale plaats innemen. We gaan uit van doelgericht handelen, waarbij we ons als school richten op de onderwijsbehoefte van de kinderen. Met elkaar geven we vorm en inhoud aan het leren, waarin het kind ons uitgangspunt is. Hoge verwachtingen in relatie tot haalbare doelen! Vanuit een positieve en stimulerende houding halen we, samen met onze ouders, "eruit wat erin zit"! Ouderbetrokkenheid is een voorwaarde om kinderen zich optimaal te laten ontwikkelen. We leren kinderen te plannen, meer samen te werken, communiceren. Mede door het gebruik van de ons beschikbare ICT-middelen, zijn we in staat om kinderen kennis op verschillende manieren te laten vergaren.
Ouderbetrokkenheid
Ouderbetrokkenheid gaat verder dan het helpen bij een activiteit. Maar begrijp ons goed: ook dat vinden wij belangrijk als het gaat om een bijdrage van u als ouder aan de school. We helpen uiteindelijk onze kinderen ermee. In dit geval spreken we van ouderparticipatie.
Met ouderbetrokkenheid bedoelen we dat u, als ouder, betrokken blijft de ontwikkeling van uw kind. Niet alleen thuis, maar ook op school. Als school informeren wij u over de ontwikkeling van uw kind en u kunt altijd met vragen en/of opmerkingen hierover bij ons terecht. Het is in het belang van uw kind dat u ook de school regelmatig op de hoogte houdt. Dat hoeft niet alleen te gebeuren op de ouderavonden.
Ouderbetrokkenheid is gebaseerd op samenwerking tussen ouders en school. Met elkaar in gesprek zijn over belangrijke zaken m.b.t. de ontwikkeling van uw kind, het maken van afspraken hierover, kortom: school en ouder volgen samen uw kind. Beide partijen kunnen hierin het initiatief nemen.
Wij en u nemen beiden ons aandeel in de ontwikkeling van de kinderen en geven hen samen waarden en normen mee. Hierdoor wordt de school als gemeenschap versterkt en in haar positie ondersteund. U, als ouder, blijft primair verantwoordelijk voor de opvoeding van uw kind.
Wij vinden het belangrijk dat u samen met ons praat over de vorderingen, de belemmeringen, de mogelijkheden van uw kind. De leerkracht heeft een beeld van uw kind op school en u heeft dat van uw kind thuis.
Bij onduidelijkheden of vragen of "dingen" die we van elkaar moeten weten ten gunste van de ontwikkeling van uw kind, is het belangrijk om elkaar op te zoeken.